رژیم غذایی کتوژنیک یا رژیم کتون‌زا یک گونه رژیم غذایی است با چربی زیاد، اندازه‌ی کافیِ پروتئین و قندِ اندک، که بدن را وادار می‌کند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. از این رژیم برای درمان صرع‌های مقاوم به درمان در کودکان استفاده می‌شود.

در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز مبدل شده و در سرتاسر بدن به‌ویژه مغزپخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. حال اگر در رژیم غذایی، مقدار قند کم باشد، کبد، چربی را به اسید چرب و اجسام کتونی مبدل می‌کند. این اجسام کتونی به مغز رفته و جایگزین گلوکز می‌شود. هرگاه سطح اجسام کتونی در خون) و مغز) بالا برود و کتوزیس ایجاد شود، شمار حملات صرعی کاهش می‌یابد.

 

شایعترین عارضه‌ی جانبی رژیم کتوژنیک یبوست است که در نزدیک به ۳۰٪ از بیماران دیده می‌شود؛ علت یبوست احتباس مایعات است که زمانی خود جزئی این رژیم به‌حساب می‌آمد، ولی به سبب بالا بردن احتمال تشکیل سنگ‌های کلیوی دیگر جزء آن نیست. (منبع: ویکی پدیا-دانشنامه آزاد(


امروزه رژیم استاندارد کتوژنیک با نام های مختلفی از جمله “رژیم بدون کربوهیدرات” یا “رژیم کتوژنیک کم کربوهیدراتنیز شناخته می شود. (LCKD) یا( VLCKD).

رژیم های کتوژنیک، مانند اکثر رژیم‌های غذایی کربوهیدرات، از طریق حذف گلوکز کار می‌کنند. از آنجایی که اکثر مردم از یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا استفاده می‌کنند، بدن به طور معمول برای تولید انرژی، گلوکز (یا قند) مصرف می‌کند. ما قادر به تولید گلوکز نیستیم و به طور مفید، فقط در حدود ۲۴ ساعت در بافت عضلانی و کبدمان ذخیره می شود. هنگامی که گلوکز را از منابع غذایی دریافت نکنیم، بدن شروع به سوختن چربی‌های ذخیره شده در بدن کرده و یا چربی را از مواد غذایی دریافت می‌کند. در رژیم لاغری کتوژنیک بیشترین کالری مورد نیاز بدن از طریق دریافت چربی و پروتئین تامین می‌شود و مصرف کربوهیدارت‌ها به خصوص موادی مثل نان سفید، سودا، شکر، انواع خمیر و پاستا و سایر کربوهیدرات که زودهضم هستند ممنوع است.
کسانی که به اصول رژیم کتوژنیک به طور کامل عمل می‌کنند، وزن کم می‌کنند و لاغر می‌شوند. اما ظاهرا مواردی مثل بیماری "صرع" هم با این رژیم لاغری تا حدودی بهبود پیدا می‌کند. همچین افرادی که از سردرد مزمن رنج می‌برند، بیماری‌های مغز و اعصاب و نیز افراد مبتلا به آکنه و دیابت نوع ۱، با رژیم مذکور تا حدودی بهبود پیدا می‌کنند اما حتما لازم است که این رژیم را زیر نظر پزشک اتخاد و دنبال کنند

در صفحات بعد درمورد فوائد این رژیم توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد..