در طول تمرین، بدن شما از سوخت ذخیره در عضلات (گلیکوژن) بعنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. ذخایر گلیکوژن عضله در ورزشکاران به ۷۰۰ گرم می‌رسد. ( ذخیره معمولی ۳۵۰ تا ۴۰۰ گرم است). پس بعد از اتمام تمرین، ذخایر گلیکوژن عضلاتتان خالی شده‌اند. به همین علت لازم است ذخایر انرژی بدن را دوباره پر کنید و همچنین رشد و ترمیم عضلات را هم در نظر داشته باشید.

برای بازسازی ذخایر گلیکوژن بدن و ترمیم عضلات کربوهیدرات و پروتئین باید حتماً مصرف شود. در خصوص میزان نسبت مصرفی این دو، پروتئین از اهمیت بیشتری برخوردار است و کربوهیدرات کمتر. خصوصاً برای کسانی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهند. مصرف مقدار کافی پروتئین پس از ورزش اسید آمینه‌ی کافی را برای ترمیم و ساخت پروتئین برای بدن شما فرآهم می‌کند. همچنین مواد لازم برای ساخت ماهیچه‌های جدید را در اختیار بدن شما می‌گذارد.

مصرف پروتئین قبل و یا پس از ورزش؟ کدام سبب چربی سوزی بیشتر درخانم ها می شود؟


کاهش توده چربی و بهبود سلامت
کاهش وزن یا بهتر بگیم؛ کاهش توده چربی و رسیدن به مقدار درصد طبیعی چربی در بانوان و مردان برای افزایش کیفیت زندگی و رسیدن به سطح بالای تندرستی ضروری است. سطح مطلوب چربی در مردان 14 تا 17%  چربی و برای بانوان 21 تا 24% چربی گزارش شده است .

عوامل موثر در کاهش وزن

حال، برای بهبود ترکیب بدن، اولین قدم مهم خواست و اراده فرد،  و قدم های بعدی تغذیه و  ورزش است.
 در اینجا به نکته ای اشاره می کنم که پرسش خیلی از علاقمندان به ورزش است؛ سوال این است: « پروتئین قبل و یا بعد از ورزش؟ کدام تاثیر بیشتری در میزان چربی سوزی بانوان دارد؟

چربی سوزی بیشتر در خانم ها

پاسخ این سوال را در چند مطالعه می توان یافت، مطالعه اول، که در سال 2007 میلادی انجام شده؛ گزارش نموده؛ خوردن پروتئین بلافاصله پس از ورزش مدت زمان اکسایش چربی پس از ورزش را کاهش داده است  و پیشنهاد نموده اند که مصرف پروتئین پس از ورزش میزان چربی سوزی در بانوان را کاهش می دهد .
مطالعه دیگری گزارش داده است که مصرف پروتئین قبل از ورزش نسبت به مصرف کربوهیدرات قبل از ورزش، در میزان چربی سوزی پس از ورزش تاثیرگذاری بیشتری داشته است . این یافته ها نیز توسط مطالعه دیگری نیز تایید شده اند.

نکته پایانی

با توجه به این نتایج؛ به نظر می رسد زمان بندی مصرف غذا، ( قبل و پس از ورزش) تاثیرات متفاوتی بر میزان استفاده از منابع انرژی (کربوهیدرات، چربی) در متابولیسم پس از ورزش دارد. مصرف پروتئین قبل از ورزش، نسبت به مصرف کربوهیدرات قبل از ورزش و مصرف پروتئین پس از ورزش، سبب چربی سوزی بیشتری در بانوان می شود.
دکترای تربیت بدنی فیزیولوژی ورزشی-تغذیه
مدرس آمادگی جسمانی و بدنسازی
مدرس فیزیولوژی ورزش، تغذیه ورزش، حرکت شناسی
عضو تیم مجله تناسب اندام سایت و اپلیکیشن «های‌فیتنکس»