روش واقعی محاسبه، تقسیم وزنتان به کیلوگرم بر مجذور قدتان به متر است، اما راحت ترین راه پیدا کردن شاخص توده بدنی از روی نمودار بالاست. BMI به چندین طبقه بندی مختلف تقسیم می شود و معمولا BMI بالاتر، باعث افزایش خطر مشکلات پزشکی می شود.
نمودار BMI مورد استفاده در این سایت برای بزرگسالان طراحی شده است و برای کودکان کارایی صحیحی ندارد. همچنین اگر شما ورزشکار یا عضلانی هستید ممکن است در محاسبه اشتباه رخ دهد به این دلیل که BMI بالاتری به شما می دهد، حتی اگر شما سطح چربی متناسبی داشته باشید. این محاسبه برای زنان حامله یا مادران شیرده و یا افراد ذاتا نحیف مناسب نیست و برای اطلاع از BMI صحیح خود باید از روشهای دیگری از جمله مراجعه به پزشک بهره ببرند.
چون BMI بر اساس وزن و قد محاسبه می شود، شما با کاهش وزن، BMI خود را کاهش داده و در گروه ریسک پذیر پایین تری قرار می گیرید. یک رژیم غذایی سالم شامل تعادل گروه های غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی است که برای یک زندگی فعال و طولانی ضروری است. به زبان ساده، تناسب وزن و ظاهر بدن در نتیجه تعادل بین جذب انرژی (محتوای کالری غذایی) در مقابل با انرژی خروجی (سوختن کالری ناشی از فعالیت های بدنی) تعریف می شود.
بسیاری از مطالعات نشان داده اند که اگر شما انگیزه داشته باشید، برای کاهش وزن مداوم و آهسته، هر رژیم غذایی با یک تعادل سالم مفید خواهد بود. به طور ایده آل یک رژیم کم چرب با فیبر بالا، بهترین رژیم غذایی توصیه شده است ولی رژیم غذایی کم کالری، رژیم غذایی با کربوهیدرات کم، رژیم های غذایی جایگزین با کم کردن مقدار غذا نیز موثرند. البته در شرایطی که در طول روز، شما نیاز به صرف انرژی بالایی برای نیازهای عادی بدن تان نداشته باشید. به طور معمول برای کاهش وزن 450 گرم در هفته شما باید با کنترل برنامه غذایی خود، روزانه حدااقل 500 کالری کمتر جذب کنید.

افراد با BMI کمتر از 18.5 لاغر نامیده می شوند. در حالی که برخی به طور طبیعی لاغر هستند، ولی کم وزن بودن ناشی از فقر مواد مغذی یا به علت بیماریهای دیگر می تواند خطرات جدی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد.
بیماریهایی که با کم وزن بودن همراهند، از یک خستگی ساده ناشی از جذب ناکافی انرژی تا کاهش مصونیت در برابر عفونت ها، کم خونی، کمبود ویتامین، ضعف استخوانی، ناباروری و ضربان قلب نامنظم طبقه بندی می شوند.
اگر BMI شما کمتر از 18.5 می باشد، باید در این زمینه با پزشک تان مشورت کنید تا پزشک پس از انجام آزمایش ها و بررسی های موردنیاز مطمئن شود که شما بیماری ناشی از کاهش وزن ندارید و پس از آن توصیه های لازم را جهت افزایش وزن و نرمال کردن وزن تان به شما می کند.