تندرستی و سلامتی رمز افزایش اعتماد به نفس

۱۲ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

رابطه مزاج و تناسب اندام


آیا می دانستید نوع مزاج نیز بر چاقی یا لاغری شما تاثیرگذار است و در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد و باید نوع ورزش خود را متناسب با مزاج خود تنظیم کنید. بهتر است به برخی توصیه ها در این زمینه دقت کنید.

سید مهدی غضنفری متخصص فیزولوژی و مدیر طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش با اشاره به این که مزاج افراد در فصل‌های مختلف سال در کاهش وزن مؤثر است، اظهار کرد: در طب سنتی ابتدا باید با ورزش بدن را پاکسازی کنیم و اصلاح تغذیه سلامت بدن را تضمین می‌کند. ورزش در طب سنتی تدابیر خاص خود را دارد و متناسب با شخصیت و خصوصیات بدنی و روحی و روانی، نوع ورزش برای افراد تجویز می‌شود. وی افزود: ورزش برای کاهش وزن افراد با مزاج گرم و تر و با توجه به خصوصیات بدنی و روحی و روانی آنها در فصل‌های مختلف تعیین می‌شود، زیرا نوع آب و هوا نیز در کاهش وزن مؤثر است.

غضنفری تصریح کرد: به طور معمول افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند صاحب پوست سفید و بدنی پفکی و چاقی از نوع آب فراوان، چربی فراوان، سستی بدن و از جنس آب و رطوبت هستند. این خصوصیات در بانوان بیشتر دیده می‌شود. این متخصص فیزیولوژی و طب سنتی تأکید کرد: برای افرادی که صاحب مزاج سرد و تر هستند، ورزش‌های خشک شامل دویدن، دوچرخه سواری در نور کافی و دمای خوب و به طول معمول در زیر نور آفتاب، مناسب است. پف‌ آلودگی آنها در این شرایط از بین خواهد رفت. وی با اشاره به اهمیت نوع ورزش با مزاج افراد افزود: ورزش‌های خنک و سنگین‌تر شامل دویدن، شنا، اسکی و ورزش‌های زمستانی برای افرادی که مزاج گرم و تر دارند بسیار مناسب است.

چاقی افراد با مزاج گرم و تر بیشتر چاقی همراه با گوشت و چربی و افراد سرد و تر همراه با چربی است. نوع ورزش آنها باید زیر نظر متخصصان و با توجه به مزاج آنها تعیین شود. غضنفری در پایان گفت: با تعیین نوع مزاج و با نظارت متخصصان، دویدن منظم و خوب، پیاده روی سریع در محیط و زمان مناسب می‌توان علاوه بر کاهش وزن، سلامت بدن را تضمین کرد.

شرایط محیطی و زمان ورزش در فصل‌های مختلف سال از مهمترین عوامل مؤثر بر کاهش وزن افراد است. بهتر است ورزش در تابستان قبل از طلوع آفتاب و در زمستان در میانه یا وسط روز انجام شود. مهمترین شرط سلامت بدن و کاهش وزن انجام وزرش در محیط و زمان مناسب و پرهیز از ورزش کردن هنگام شب و نزدیک خواب است.yjc 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
nazi gh

21 ماده غذایی موثر در چربی سوزی و لاغری

بهتر است این را بدانید که برای چربی سوزی و لاغری تنها ورزش کردن کافی نیست، بلکه باید از مواد غذایی چربی سوز که در لاغری بسیار موثر هستند استفاده کنید.


21 مورد از قوی ترین مواد غذایی چربی سوز و لاغر کننده

چای سبز بیش از 4000 سال است که وجود دارد. چای سبز به خاطر مزایای سلامتی متعددش، از جمله تقویت متابولیسم اش شناخته شده است.
چای سبز حاوی کافئین است که انرژی شما را افزایش می دهد و به طور موقت کالری شما را می سوزاند.
علاوه بر این، چای سبز به کاهش کلسترول و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی شما کمک می کند.

2. بلغور جو دوسر از مواد غذایی چربی سوز:

بلغور جو دوسر به شما کمک می کند که کالری بسوزانید زیرا غنی از فیبر و سایر کربوهیدرات های پیچیده است.
بدن زمان زیادی را صرف شکستن آن می کند و از این رو انرژی بیشتری را استفاده می کند.
برعکس، غذاهایی با قند زیاد به سرعت در حال پردازش هستند و موجب افزایش فشار خون در قند خون می شود.

3. سینه مرغ یک مواد غذایی چربی سوز:

خوراکی همراه با پروتئین بالا دارای اثری مشابه با مواد غذایی با فیبر بالا هستند. بدن در تجزیه پروتئین انرژی مصرف می کند. برآورد شده است که حدود %30 کالری ها صرف هضم پروتئین می شود. سینه مرغ لخم یک منبع عالی از پروتئین کم چربی است که باعث افزایش میزان سوختن کالری می شوند.

4. سویا از مواد غذایی چربی سوز:

به عنوان یک پروتئین گیاهی، سویا یک منبع عالی است. یک فنجان سویا پخته شده حاوی حدود 30 گرم پروتئین و 10 گرم فیبر است. علاوه بر این، سویا، منبع عالی پتاسیم، آهن، منیزیم و کلسیم است.

5. ماست یونانی برای چربی سوزی:

ماست یونانی طعمی مانند دسر دارد، اما نه با خواص چاق کننده.
در واقع، میزان پروتئین بالای آن می تواند به شما کمک کند که لاغر و قوی شوید.
ماست یونانی بدون چربی را امتحان کنید و خودتان آن را با استویا، انواع توت ها و نارگیل خرد شده مخلوط کنید.

6. کفیر از مواد غذایی چربی سوز:

کفیر یک نوشیدنی تخمیری است که طعمش شبیه ماست است.
لاکتوز خیلی کم تا صفری دارد، زیرا فرآیند تخمیری، بیشتر آن را از بین می برد. همچنین دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی و دوز سالم پروبیوتیک است. خوردن 100 کالری، 6 گرم پروتئین دارد.

7. عدس از مواد غذایی چربی سوز:

یک فنجان عدس دارای 16 گرم فیبر کفی است! این عدد 64% میزان مصرفی روزانه توصیه شده شما است.
عدس نیز دارای پروتئین بالا (18 گرم در هر فنجان)، آهن (ارزش 36% روزانه روزانه) و منیزیم (مقدار روزانه 17%) است. سعی کنید پروتئین خود را با یک خوردن عدس به جای برنج بگیرید.

8. کوینوا مناسب برای چربی سوزی:

یک فنجان کوینا دارای میزان 20% فیبر روزانه هر فردی است و همچنین 8 گرم پروتئین دارد. به عنوان پاداش اضافه، کوینا همچنین دارای دوز سالم آهن است که بسیاری از زنان کمبودش را دارند. کمبود آهن می تواند شما را آهسته، کند و خسته کند.

9. کدو تنبل مناسب برای چربی سوزی:

ما در مورد کدو تنبل صحبت می کنیم، نه نوشیدنی های کدو تنبل شیرین.
کدو تنبل واقعی دارای فیبر بالا، کم چرب و پر از مواد مغذی است.
یک وعده می تواند تمام نیاز روزانه ویتامین A شما را تامین می کند. علاوه بر این، فقط برای 80 کالری، شما 7 گرم فیبر دریافت می کنید. کدو تنبل کنسرو شده در تمام طول سال موجود است و می توانید آن را در غذاها، سس ها یا کوکی ها استفاده کنید.

10. فلفل چیلی برای لاغری:

کپسایسین، ترکیبی است که تندی فلفل را ترشح می کند، م همچنین به عنوان یک ماده ترموژنیک عمل می کند.
هنگامی که شما غذاهایی با کپسایسین مصرف می کنید، حرارت به طور لحظه ای سوخت و ساز بدن شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید.

11.کلم بروکلی برای کاهش وزن:

کلم بروکلی برای کاهش وزن بسیار مناسب است زیرا کالری زیادی ندارد.
خوردن کلم بروکلی 4 گرم فیبر، 4 گرم پروتئین و تنها 50 کالری دارد.

12. فلفل کایین از مواد غذایی چربی سوز:

این ادویه رایج نیز حاوی کپسایسین است.
سعی کنید یک تکه از کایین را بر روی هر چیزی از تخم مرغ های صبحگاهی تا سوپ شبتان بزنید.

13. قهوه از مواد غذایی چربی سوز:

درست مثل چای سبز، کافئین موجود در قهوه به طور موقت متابولیسم شما را افزایش می دهد. یک فنجان جاوا در صبح، سیستم شما را سریعا روشن می کند. با این حال، مراقب کالری هایی که برای طعم دهنده به قهوه تان می زنید، باشد. هر زمان که بخواهید، قهوه سیاه، شیر قهوه تلخ، یا کاپوچینو بدون چربی را انتخاب کنید.

14. پاپریکا مناسب برای چربی سوزی:

اگر شما طرفدار تندی کایین نیستید، به جای آن پاپریکا را مصرف کنید. پاپریکا شامل کپسایسین است، اما به میزان کمتر. پاپریکا با مرغ، تخم مرغ و یا یک سبزی سرخ شده از سبزیجات و میوه ها عالی می شود.

15. هندوانه برای کاهش وزن:

این خوراکی که دارای محتوای آب زیادی است، به شما کمک می کند بدون داشتن کالری، احساس سیری کنید. سعی کنید آن را جایگزین میان وعده های نامناسب خود کنید. نه تنها احساس سیرتری می کنید، بلکه به تلاش های خود برای کاهش وزن شما نیز کمک می کند.

16. آب مرغ برای چربی سوزی :

آب مرغ کم کالری باعث می شود که سیر بمانید و سوخت و ساز بدن شما را سریع می کند. هر فنجان از این غذا 10 کالری دارد که یک رژیم غذایی کم چرب و کم کالر با مکمل است. سعی کنید یک سوپ آبگوشت را با اضافه کردن کمی سبزیجات و پروتئین های چربی سوزی مانند سیب زمینی کوب و سینه مرغ مخلوط کنید.

17. سرکه سیب از مواد غذایی چربی سوز:

این خوراکی می تواند برای کاهش وزن سودمند باشد. سرکه سیب دارای اثر ضد گلایسمی است. هضم نشاسته های خاصی را متوقف می کند یا باعث توقف قند خون پایدار می شود.

18. آوکادو برای چربی سوزی:

با وجود میزان بالای کالری اش، اضافه کردن برخی از برش های آوکادو به وعده غذاییتان می تواند به شما کمک کند تا شکل بدنی مناسب خود را حفظ کنید. آووکادو غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است، که اعتقاد بر این است که باعث افزایش سوزاندن ذخایر چربی می شود. علاوه بر این، آووکادو غنی از فیبر است، که از افزایش انسولین جلوگیری می کند و باعث حفظ پایدار قند خون شما می شود.

19. دانه کتان برای چربی سوزی:

دانه های کتان نیز حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است. سعی کنید کمی دانه کتان را به کوکی ها، گرانولا یا غلات یا ماست خود اضافه کنید.

20. گریپ فروت برای چربی سوزی و کاهش وزن :

بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند قبل از صبحانه نصف گریپ فروت را بخورید. این خوراکی با کالری کم شما را پر از ویتامین ها و مواد معدنی می کند، و محتوای فیبر آن به شما کمک می کند تا از خوردن بیش از حد جلوگیری کنید. علاوه بر این، یکی از مزایای اصلی گریپ فروت این است که کمک می کند تا از افزایش قند جلوگیری شود. هنگامی که قند خون شما به طور ناگهانی افزایش می یابد، انسولین آزاد می شود و باعث ذخیره سازی چربی بدن می شود. گریپ فروت مانع از این اتفاق می شود.

21. آب موثر در چربی سوزی و کاهش وزن :

درست است، آب آخرین چربی سوز است.
گرچه آب حاوی هیچ کالری نیست، اما بدن شما هنوز هم انرژی را برای پردازش آن استفاده می کند، به این معنی که آب باعث کم کردن کالری می شود.اگر چه این مقدار کم است، اما نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند به کاهش وزن کمک کند. آب عضلات را هیدراته نگه می دارد که برای انجام عملکردها مناسب است.شکم شما را پر می کند و مانع پرخوری می شود، و همچنین باعث دفع سموم اضافی که باعث نفخ شما است، می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
nazi gh

نقش ویتامین ها در عملکردهای ورزشی

برخی مطالعات نشان می دهد که انجام فعالیتهای ورزشی سنگین میزان نیاز به ویتامین ها را افزایش می دهد اما انجمن پزشکی آمریکا، توصیه خاصی در این زمینه به ورزشکاران ندارد. جالب است بدانید که مصرف ویتامین اضافی منجر به بهبود عملکرد ورزشی نمی شود در حالیکه کاهش مصرف ویتامین ها سبب افت عملکردهای ورزشی می گردد. در ادامه نقش ویتامین ها در عملکردهای ورزشی و میزان مورد نیاز روزانه (DRI) آن را شرح می دهیم:

ویتامین B1 (تیامین)

ویتامین B1 کمک می نماید که بدن کربوهیدرات ها (قندها) و پروتئین ها را به اجزای تشکیل دهنده آن تجزیه نماید. مصرف بیش از نیاز ویتامین B1 تأثیری بر بهبود عملکرد ورزشی ندارد.

  • میزان مورد نیاز روزانه: مردان 1.2 میلی گرم و زنان 1.1 میلی گرم
  • منابع غنی ویتامین B1: دانه کامل گندم و غلات

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین نقش مهمی در تولید انرژی دارد. همچنین بدن برای تشکیل گلبول قرمز خون نیاز به ویتامین B2 دارد. ورزشکاران باید روزانه این ویتامین را از طریق رژیم غذایی دریافت نمایند.

  • میزان مورد نیاز روزانه: مردان 1.3 میلی گرم و زنان 1.1 میلی گرم
  • منابع غنی ویتامین B2: بادام، شیر و لبنیات، گندم و غلات

نیاسین

ویتامین نیاسین هم به فعالیت های هوازی و هم فعالیت های بی هوازی کمک می نماید. مصرف بیش از حد و یا کم نیاسین دستگاه متابولیسم را از تولید انرژی از چربی به کربوهیدرات و بالعکس تغییر می دهد. از اینرو میزان مصرف آن می تواند بر عملکرد ورزشی تأثیر بگذارد.

  • میزان مورد نیاز روزانه: مردان 16 میلی گرم و زنان 14 میلی گرم
  • منابع غنی نیاسین: گوشت قرمز، گوشت ماهی، گوشت مرغ، بادام زمینی، کره بادام زمینی، غلات غنی شده

ویتامین B6

ویتامین B6 در بیش از 100 واکنش متابولیک بدن از تولید گلبول قرمز گرفته تا تولید انرژی نقش دارد. مصرف کم ویتامین B6 عملکرد ورزشی را تضعیف می کند.

  • میزان مورد نیاز روزانه: 1.3 میلی گرم (افراد 31 تا 50 سال)، 1.7 میلی گرم (مردان بالای 50 سال) و 1.5 میلی گرم (زنان بالای 50 سال)
  • منابع غنی ویتامین B6: گوشت قرمز، گوشت ماهی، گوشت مرغ، لوبیا، صدف، غلات و دانه ها

ویتامین B12

ویتامین B12 بدلیل نقش حیاتی اش در شکل گیری گلبول قرمز خون، نقش مهمی در اکسیژن رسانی به بافتهای بدن دارد. ویتامین B12 فقط در فرآورده های حیوانی یافت می شود. ورزشکارنی که رژیم غذایی گیاهی دارند و نیز گیاه خواران در معرض کم خونی قرار می گیرند. این دسته از افراد باید از منابع غذایی حاوی ویتامین B12 و یا مکملهای حاوی این ویتامین استفاده نمایند.

  • میزان مورد نیاز روزانه: 2.6 میکروگرم
  • منابع غنی ویتامین B12: گوشت قرمز، تخم مرغ، شیر، پنیر، غذاهای دریایی، غلات غنی شده

فولات

فولاد در تولید سلولها، سلامت دستگاه قلب و عروق و جنین انسان نقش مهمی دارد. مصرف متعادل فولات به حفظ عملکرد ورزشکاران کمک می نماید. زنان ورزشکار و حامله باید بصورت روزانه فولات مصرف نمایند.

  • میزان مورد نیاز روزانه: 400 میکروگرم
  • منابع غنی فولات: غلات غنی شده، گیاهان با برگ تیره، نان سبوسدار، مرکبات، حبوبات

ویتامین C

ویتامین C معروف ترین آنتی اکسیدان است که تأثیرات گسترده ای بر سلامتی از طریق تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونتها دارد. ویتامین C در تشکیل رشته های کلاژن (رشته های پروتئینی بافت همبند که سبب اتصال بافت ها می شود) و تأمین استحکام دیواره عروق و مویرگ ها و جلوگیری از خونریزی نقش اساسی دارد. ویتامین C همچنین به جذب آهن و فولات کمک می نماید.

  • میزان مورد نیاز روزانه: 90 میلی گرم مردان و 75 میلی گرم زنان
  • منابع غنی ویتامین C: مرکبات (نظیر پرتغال، لیمو و نارنگی)، گوجه فرنگی، توت فرنگی، کلم بروکلی و سیب زمینی

اسید پانتاتونیک

این ویتامین برای تجزیه کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین به اجزای قابل استفاده در بدن اهمیت دارد. اسید پانتاتونیک در همه گیاهان و فرآورده های حیوانی یافت می شود. ورزشکاران باید میزان کافی اسید پانتاتونیک را دریافت نمایند.

  • میزان مورد نیاز روزانه: 5 میلی گرم
  • منابع غنی اسید پانتاتونیک: گوشت مرغ و ماهی، دانه ها، غلات کامل و مغزها (گردو، پسته، آفتابگردان)، روغن آوکادو

بیوتین

ویتامین بیوتین نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می کند.

  • میزان مورد نیاز روزانه: 30 میکروگرم
  • منابع غنی بیوتین: مغزها، تخم مرغ، دانه سویا و گوشت ماهی

ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم، آهن، پتاسیم و روی در بدن ایفا می کند. پوست اگر در معرض اشعه خورشید قرار گیرد می تواند ویتامین D مورد نیاز بدن را بسازد. اما دلیل مخاطرات اشعه های UV خورشید پزشکان توصیه می کنند از طرق رژیم غذایی، ویتامین D بدن را تأمین نمایند. ورزشکاران جهت بهبود عملکرد و حفظ قوای جسمانی باید به میزان کافی از این ویتامین را از طریق رژیم غذایی مصرف نمایند. ورزشکاران با تجویز پزشک می توانند از مکمل های ویتامین D نیز استفاده کنند.

  • میزان مورد نیاز روزانه: 600 UI برای افراد زیر 70 سال و 800 UI برای افراد بالای 70 سال
  • منابع غنی ویتامین D: غذاهای دریایی، تخم مرغ، جگر، شیر
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
nazi gh

شما بطور روزانه به پروتئین احتیاج دارید

شما بطور روزانه به پروتئین احتیاج دارید

به دو دلیل خوردن میزان صحیح پروتئین و انواع درست آن بطور روزانه از اهمیت زیادی برخوردار است. اول اینکه اگر در رژیم غذایی‌تان  دائما کمبود پروتئین داشته باشید، بدنتان ناچار است شروع به تجزیه‌ی پروتئین‌های داخل بدنتان کند تا اسیدهای آمینه‌ی مورد نیاز برای تولید مهمترین پروتئینهای بدن را فراهم کند.

درحالیکه پروسه‌ی ساختن و تجزیه بطور دائم در بدن درحال انجام است، این سیستم تا زمانی کارایی دارد که اسیدهای آمینه‌ی کافی از رژیم غذایی به بدن برسد تا این دو فرایند درحالت تعادل باشند.

پروتئین‌های کامل و ناقص

نوع پروتئینی که ما می‌خوریم نیز اهمیت زیادی دارد. از میان ۲۰ نوع اسیدهای آمینه‌ای که برای ساختن پروتئین‌ها لازم است، ۹ تا از آنها ضروری نامیده می‌شود که باید از رژیم غذایی تامین شوند، چرا که بدن نمی‌تواند آنها را بسازد.

پروتئین‌هایی که از منابع حیوانی تامین می‌شوند، مانند گوشت‌ها، ماهی، مرغ، تخم مرغ، شیر و فراورده‌های شیری شامل همه‌ی اسیدهای آمینه‌ی ضروری هستند، به همین دلیل به آن‌ها پروتئین های کامل می‌گویند.

پروتئین های گیاهی در مواد غذایی مانند لوبیا، عدس، آجیل و همه‌ی حبوبات غیر از دانه‌های سویا (و غذاهای پروتئینی که از سویا بدست می‌آیند مانند توفو، تمپه، شیرسویا یا پودر پروتئین سویا) وجود دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
nazi gh

من چه اندامی دارم؟! شاید برای شما هم این سوال پیش آمده

من چه اندامی دارم؟! شاید برای شما هم این سوال پیش آمده

خودت همین الان اندام خودت را اندازه بگیر!

قدم اول برای کشف شکل کلی اندام این است که سه جا را اندازه بگیرید:

– دور سینه در پهن‌ترین نقطه‌اش

– دور کمر در باریک‌ترین نقطه‌اش

– دور باسن در پهن‌ترین نقطه‌اش

این اندازه ها را یادداشت کنید و بقیه متن را بخوانید.

متخصصان طراحی لباس، شکل اندام آدم‌ها را به چهار دسته تقسیم کرده‌اند. انواع دیگری از تقسیم‌بندی هم هست که ده تا یا بیشتر از فرم بدن را تعریف می‌کند، اما تقریبا می‌شود همه آدم‌ها را در همین چهار دسته جا داد. این چهار دسته این‌طوری‌اند:

 

اندام زنانه به شکل کاغذ

موز یا خط‌کش یا کاغذ یعنی آدم‌های صاف. آن‌هایی که بین اندازه دور سینه و شکم و باسن‌شان فرق چندانی نیست. اگر همه این اعداد حول و حوش ۲۰سانت اختلاف می‌گردند (مثلا ۸۰، ۷۰، ۹۰) شما هیکل کاغذی دارید. اغلب خانم‌ها در این دسته قرار می‌گیرند. نیکول کیدمن، کامرون دیاز و ناتالی پورتمن هم کاغذی هستند!

 

اندام زنانه به شکل سیب

شکم‌گنده‌ها. آن‌هایی که شکم‌شان پهن‌ترین بخش بدن‌شان است. نمونه معروفش هم اَدِل است.

راهنمای انتخاب لباس بر اساس اندام زنانه

آنهایی که شکم شان پهن ترین بخش بدنشان است اندامشان شبیه سیب است

اندام زنانه به شکل گلابی

آن هایی که بیشترین چربی بدن شان در باسن جمع شده. کسانی که اندازه باسن شان بیش از ۲۰سانت با سینه و کمر فاصله دارد. جنیفر لوپز و بیانسه جزو دسته گلابی‌ها هستند.

راهنمای انتخاب لباس بر اساس اندام زنانه

آن هایی که بیشترین چربی بدن شان در باسن جمع شده اندامشان گلابی شکل است

اندام زنانه به شکل  ساعت شنی

ایده آل همین اندام است؛ اندام X طور! آن‌هایی که دور سینه و باسن شان تقریبا یکی است (ده پانزده سانت اختلاف مهم نیست) و کمرشان خیلی باریک تر از این دو تاست. اسکارلت جوهانسون و سلما هایک ساعت شنی‌های معروف سینما هستند.

اندام زنانه به شکل توت فرنگی

این یکی جزو چهار گروه اصلی نیست، چون خیلی کم پیش می‌آید کسی شبیه توت فرنگی باشد. کسانی که سینه‌هایشان خیلی بزرگ است و کمر باریک و باسن کوچکی دارند. به این گروه، مثلث برعکس هم می‌گویند. دِمی مور اندامش مثلث برعکس است.

اندام زنانه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
nazi gh

زنان خوش اندام این خوراکی های لاغر کننده شکم را می‌خورند

زنان خوش اندام همیشه دارای رازهایی هستند که در این مقاله قصد داریم یکی از مهمترین رازهای آنان را برای شما فاش کنیم. خوراکی های لاغر کننده شکم که این افراد می‌خورند چیست؟

 

۱- سرکه انار در زیبایی اندام موثر است

یکی از خوراکی های لاغر کننده شکم، سرکه انار است. یکی از رازهای زنان زیبا اندام خوردن سرکه انار تحقیقات نشان می‌دهد خوردن سرکه انار به مدت ۸ هفته و هر روز ۳۰ میلی لیتر باعث کم شدن توده چربی در ناحیه شکم و پهلو به میزان ۴ درصد خواهد شد.

۲- زنان زیبا اندام حبوبات می‌خورند

یکی دیگر از خوراکی های لاغر کننده شکم انواع حبوبات است. زنان زیبا اندام به طور متوسط هر روز ۱۰ گرم فیبر مصرف می‌کنند که این میزان فیبر به کاهش ۴ درصد چربی اطراف شکم منجر می‌شود. دانشمندان عدس و لوبیا را منبع غنی از فیبر معرفی کرده‌اند. بنابراین حتما از این مواد در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

۳- دارچین باعث از بین بردن چربی می‌شود

خوردن روزانه یک قاشق چایخوری دارچین باعث از بین بردن چربی اطراف شکم می‌شود. محققان با آزمایش مصرف مداوم و روزانه دارچین بر روی موش‌ها به این نتیجه دست یافته‌اند که موش‌هایی که این ماده گیاهی را مصرف کرده‌اند شکم کوچکتر و چربی کمتری دارند.

۴- شکلات تلخ مانع چاقی است

محققان اسپانیایی دریافتند که مصرف شکلات تلخ ۷۰ درصد در بلند مدت باعث ایجاد کمر باریک و لاغر در افراد خواهد شد. بر همین اساس این محققان توصیه می‌کنند روزانه ۳۰ گرم شکلات تلخ ۷۰ درصد به بالا بخورید تا شکم تخت و صاف داشته باشید.

۵- شکم تخت با خوردن روغن نارگیل

اگر می‌پرسید که برای لاغری شکم چه بخوریم ، باید گفت مطالعه روی زنان برزیلی نشان داده است که سایز کمر زنانی که طی یک دوره ۱۲ هفته‌ای از مکمل روغن نارگیل در رژیم غذایی استفاده کرده‌اند، کوچک شده است. روغن نارگیل شامل نوعی اسید چربِ اشباع شده به نام اسیدلوریک است که در بدن به سرعت تبدیل به انرژی می‌شود.

۶- زرد چوبه باعث لاغری می‌شود

معروف است ادویه کاری جادویش را از این ادویه‌ی عجیب و مرموز می‌گیرد. اما از این پس می‌توانید به زردچوبه، به چشم یک کمربند لاغر کننده هم نگاه کنید! زردچوبه حاوی مولکول‌هایی است که با جدا کردن قند از خون و تبدیل آن به انرژی، مانع ذخیره آن به شکل چربی در ناحیه شکم می‌شوند. کارشناسان  تغذیه توصیه می‌کنند روزانه یک قاشق غذاخوری زردچوبه مصرف کنیم. به پیشنهاد او می‌توان به سوپ، ماست یونانی، انواع اسموتی‌ سبز، سبزیجات تَفت داده شده، تخم مرغ و حتی چای، زردچوبه اضافه کرد. نگران نباشید! مقدار کم زردچوبه طعم خاصی ندارد، مخصوصا اگر در غذایی که می‌پزید طعم‌های مختلف وجود داشته باشد.

۷- ماست در برنامه غذایی زنان زیبا اندام وجود دارد

کارشناسان تغذیه خوردن ماست را  توصیه می ‌کنند چرا که باکتری‌های پروبیوتیک موجود در ماست باعث سالم ماندن دستگاه گوارش می‌شود و کمتر موجب تولید گاز و نفخ و یبوست می‌گردند. هر چه نفخ کمتر باشد شکمتان صاف تر دیده می‌شود.

۸- بادام را در رژیم خود فراموش نمی‌کنند

بادام نیاز بدن به مواد معدنی مثل منیزیم را برآورده می‌سازد و سطح قندخون را تنظیم می‌کند. برای جلوگیری از ایجاد هوس و میل شدید که منجر به پرخوری می‌شود ثابت ماندن سطح قندخون بسیار مهم است.

۹- خوردن چای سبز راز آخر زنان زیبا اندام است

چای سبز حاوی مواد شیمیایی خاصی به نام پلی فنول و کاتچین است  که موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن و سوختن چربی‌ها می‌شود. نوشیدن ۳-۲ فنجان چای سبز در روز موجب کاهش دور کمر و بهره بردن از دیگر مزایای آن می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
nazi gh

سالاد کینوا و کیل با سس بادام

سالاد کینوا و کیل با سس بادام

مواد لازم

    ۱٫۲ کاپ کینوا

    ۱ کاپ آب

    ۱٫۲ قرص عصاره مرغ یا سبزیجات

    ۳ کاپ کیل (خرد شده)

    ۱ کاپ سبزی هفت گیاه (اختیاری)

    ۲ کاپ دانه‌ی ذرت (آب‌پز شده)

    ۱عدد فلفل دلمه‌ای قرمز (نگینی شده)

    ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون

      مواد لازم برای سس بادام:

    ۱۵۰ گرم بادام درختی خام

    ١/٤ کاپ روغن زیتون

    ۱ قاشق چای‌‌خوری سرکه بالزامیک

    ۱ عدد آب ‌لیموترش بزرگ

    ۱٫۲ قاشق چای‌خوری پودر سیر

    ۱٫۲ قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل

    ۲ قاشق غذاخوری عسل

    نمک - به مقدار لازم

    فلفل سیاه - به مقدار لازم

 

مراحل

    کینوا را در یک صافی زیر شیر آب سرد شست‌و‌شو دهید. سپس داخل یک قابلمه به همراه آب و عصاره سبزیجات [یا مرغ] با شعله‌ی متوسط روی اجاق قرار دهید.

    هنگامی که شروع به جوش آمدن کرد، درب قابلمه را گذاشته، شعله را کم کنید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه تمام آب آن جذب شود. بعد از پخته شدن شعله را خاموش کرده و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دیگر با درب بسته بماند تا خنک شود. سپس دانه‌های به هم چسبیده را با استفاده از چنگال از هم جدا کنید.

    در یک ظرف بزرگ؛ کینوا، کیل، سبزی هفت گیاه، ذرت، فلفل دلمه‌ای و روغن زیتون را با هم ترکیب کنید.

    برای تهیه سس؛ همه‌ی مواد سس را در مخلوط‌کن گذاشته و به مدت ۴-۳ دقیقه مخلوط کنید تا کاملا نرم شود. در صورت نیاز به آن نمک، فلفل سیاه یا آب لیموترش اضافه کنید.

    سس بادام را به سالاد اضافه کرده و هم بزنید تا سس به خوبی با مواد پوشانده شود.

    نکته: به جای کیل می‌توانید از بیبی اسفناج استفاده کنید.

با تشکر از خانم سمیرا مرعشی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
nazi gh

کینوا سه رنگ با فیله مرغ

سلاااااااااااااام

امروز هم چندتا دستور پخت با کینوآ براتون میذارم

امیدوارم مورد پسندتون باشه:

کینوآ سه رنگ با فیله مرغ :

مواد لازم

3 نفر

    1 کاپ کینوا سه رنگ

    2 کاپ آب

    1 قاشق چای خوری روغن

    کمی نمک

    فیله مرغ

    ادویه مخصوص کباب فیله

مراحل

    ابتدا یک استکان کینوای سه رنگ رو داخل قابلمه ریخته بعد دو استکان آب به همراه نمک و روغن به قابلمه اضافه کرده و میزاریم کاملا بجوشه (دقیقا ۱۵ دقیقه)

    روش درست کردن کینوا مثل برنجه بعد زیر گازو خاموش میکنید و میزارید ده دقیقه کینوا داخل قابلمه تمام آب رو به خودش بگیره و جذب کنه به فیله های تکه تکه شده مرغ هم ادویه مخصوص میزنید و بدون روغن در ظرف گریل شروع به پختن میکنید

    وقتی فیله پخته شد به همراه کینوا نوش جان میکنید.






۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
nazi gh

دستور پخت کینوا

در ادامه مطالب قبلی که درمورد گیاه کینوآ گفته شد، قصد دارم دستور پخت چند نوع غذا که با این گیاه پر خاصیت میشه تهیه کرد براتون به اشتراک بگذارم:

سوپ خامه ای کینوآ قرمز:

مواد لازم

۸ نفر
  1. ۱ عدد پیاز (خرد شده) بزرگ
  2. ۳ عدد هویج (نگینی شده) متوسط
  3. ۱ عدد کدو سبز (نگینی شده) بزرگ
  4. ۲ کاپ شیر نارگیل
  5. ۲۵۰ گرم خامه
  6. ۲ قرص عصاره مرغ یا سبزیجات
  7. ۱/۴ کاپ کینوا قرمز
  8. ۱/۲ قاشق چای‌خوری سیر (رنده شده)
  9. ۱/۲ قاشق چای‌خوری زنجبیل (رنده شده)
  10. ۱/۴ قاشق چای‌خوری پودر دارچین
  11. ۱/۴ قاشق چای‌خوری زردچوبه
  12. ۱/۴ قاشق چای‌خوری پودر لیمو عمانی
  13. ۱ قاشق چای‌خوری پاپریکا
  14. ۱ قاشق چای‌خوری پودر نعنا خشک
  15. ۱ قاشق غذاخوری آرد گندم
  16. ۲ کاپ آب
  17. ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش
  18. ۱۰۰ گرم کره
  19. فلفل سیاه – به مقدار لازم
  20. ۲ قاشق غذاخوری گشنیز تازه (خرد شده)                                                                                                                 کره را در یک قابله با حرارت کم ذوب کنید. پیاز را تفت دهید تا نرم شوند. هویج و کدو سبز را اضافه کرده و برای چند دقیقه تفت دهید. سپس یک کاپ شیر نارگیل، نصف خامه، قرص عصاره مرغ [یا سبزیجات]، کینوا، سیر، زنجبیل، پودر دارچین، زردچوبه، پودر لیمو عمانی، پاپریکا و پودر نعنا خشک را اضافه کرده و اجازه دهید به جوش آید. در یک ظرف؛ آرد گندم، باقیمانده‌ی خامه و شیر نارگیل را با هم مخلوط کنید.آب و مخلوط شیر را به قابلمه اضافه کرده و به صورت مداوم هم بزنید تا غلیظ شود. اگر می‌خواهید سوپ غلیظ‌تر شود، مقدار آرد را بیشتر کنید. سپس اجازه دهید سوپ کاملا جا بیافتد.آب لیمو ترش و فلفل سیاه را اضافه کرده و هم بزنید.سوپ را با گشنیز خرد شده سرو کنید.

پاراتای کینوا :

مواد لازم

۶ نفر
  1. ۱ کاپ کاپ آرد کامل گندم
  2. ۲ قاشق چای‌خوری روغن
  3. ۱/۴ قاشق چای‌خوری نمک
  4. ۱/۲ کاپ آب
  5. ☚ مواد لازم برای فیلینگ:
  6. ۱/۴ کاپ کینوا
  7. ۱/۲ کاپ آب
  8. ۱ عدد عدد متوسط سیب‌زمینی
  9. ۱ عدد پیاز کوچک (خرد شده)
  10. ۱ عدد فلفل دلمه‌ای قرمز و سبز (نگینی شده) کوچک
  11. ۱/۴ قاشق چای‌خوری پودر کاری
  12. ۱/۴ قاشق چای‌خوری پودر زیره
  13. ۱/۴ قاشق چای‌خوری تخم گشنیز (آسیاب شده)
  14. ۲ قاشق غذاخوری روغن گیاهی
  15. نمک - به مقدار لازم

مراحل

  1. کینوا را در یک صافی برای چند دقیقه زیر شیر آب سرد شست‌و‌شو دهید. سپس داخل یک قابلمه به همراه آب و مقداری نمک با شعله‌ی متوسط روی اجاق قرار دهید. هنگامی که شروع به جوش آمدن کرد، درب قابلمه را گذاشته، شعله را کم کنید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه تمام آب آن جذب شود.

  2. سیب‌زمینی را بجوشانید و سپس با سیب‌زمینی له‌کن پوره کنید.

  3. در یک قابلمه پیاز را با روغن تفت دهید تا طلایی و نرم شود.

  4. سیب‌زمینی، کینوای پخته شده، فلفل دلمه‌ای قرمز و سبز، پودر کاری، پودر زیره، تخم گشنیز و نمک را به پیاز اضافه کرده و با هم ترکیب کنید تا یک‌دست شود.

  5. برای تهیه ی نان؛ آرد را درون کاسه‌ای الک کنید. سپس روغن و نمک را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.

  6. آب را کم‌کم به آن اضافه کنید و ورز دهید تا به شکل خمیر دربیاید. اگه خمیر خیلی نرم و چسبناک بود به آن مقداری آرد و ا‌گر خشک بود به آن مقداری آب اضافه کنید. روی آن را با پارچه‌ای بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید استراحت کند.

  7. بعد از این که خمیر استراحت کرد، آن را روی یک سطح صاف آردی گذاشته و مقداری ورز دهید. سپس به شش چانه‌ی یک‌‌اندازه تقسیم کنید.

  8. یکی از چانه‌ها را برداشته و با وردنه آن را پهن کنید تا دایره شود.

  9. دو قاشق غذاخوری از مواد فیلینگ را در وسط خمیر قرار دهید. لبه‌ها را به داخل جمع کنید تا مانند بقچه شود. دوباره با وردنه روی خمیر بکشید تا صاف و پهن شود، این کار را آهسته انجام دهید. اگر نیاز بود مقداری آرد بپاشید. برای بقیه‌ی چانه‌ها همین کار را تکرار کنید و روی آن‌ها را بپوشانید تا خشک نشوند.

  10. یک تابه را بر روی اجاق با شعله‌ی متوسط گرم کنید. آن را کمی چرب کنید. یکی از نان‌ها را بر روی تابه گذاشته و صبر کنید تا سمت بالایی شروع به حباب زدن کند. کمی روغن اسپری کنید و با لیسک فشار دهید. وقتی که لکه‌های قهوه‌ای بر روی سمت زیری ظاهر شد، نان را برگردانید تا آن سمت دیگرش نیز پخته شود. اگر نیاز بود باز کمی روغن بپاشید.

  11. نان‌ها را داخل ظرفی قرار دهید تا ‌گرم بمانند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
nazi gh

کینوآ و لاغری

کینوا که گاها به لفظ گنه گنه نیز نامیده می‌شود یک دانه کوچک است. ظاهری شبیه لوبیا دارد و به رنگ عاج می‌باشد . کینوا طعمی شیرین و عطری ملایم دارد . در پاسخ به این سوال که خواص کینوا چیست ، باید گفت خواص کینوا تا حدی زیاد است که به تنهایی می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده شود. نسبت به برنج سبک‌تر است اما می‌تواند بهترین جایگزین برای برنج باشد. این دانه مغذی و بسیار سالم با محتوای غنی اسید آمینه درون خود باعث می‌شود تا کینوا به خوراکی ایده آل برای عضله سازی تبدیل گردد. 

افرادی که طعم برنج قهوه‌ای را دوست ندارند و یا در پرهیز از مصرف نشاسته هستند می‌توانند از حضور این ماده مغذی در برنامه غذایی خود لذت ببرند. از این دانه مفید معمولا به عنوان جایگزین برنج استفاده می شود زیرا کربوهیدرات آن از نوع پیچیده بوده و مانند برنج انرژی سوزانده نشده آن به صورت چربی در بدن تجمع نمی گردد . موقعی که کینوا پخته می شود حالتی نرم و پفکی پیدا می کند و از آن می توانید در سالادهایتان نیز استفاده کنید.


انواع کینوا

کینوا انواع مختلفی دارد اما دو نوع  آن در دنیا پرطرفدارتر از بقیه انواع آن است ، اولی کینوا سنتی یا همان نوع معمولی است که در بازار به آسانی یافت می شود و دومی کینوا قرمز می باشد که رنگ آن تقریبا قرمز تیره می باشد. کینوا سنتی نسبت به نوع قرمز خود طعم بیشتری دارد ولی نوع قرمز آن دارای میزان بیشتری پروتئین ، آهن و ربیوفلاوین است که بدن ما می تواند از آن بهره مند گردد.


خواص کینوا چیست؟؟

 

۱- سرشار از مواد مغذی

مواد مغذی موجود در یک کاسه کینوا ( ۱۸۵ گرم) به شرح زیر می باشد :


  • پروتئین : ۹ گرم.
  • فیبر : ۵ گرم.

  • منگنز : ۵۸% نیاز روزانه بدن.

  • منیزیم : ۳۰% نیاز روزانه بدن.

  • فولات : ۱۹% نیاز روزانه بدن.

  • آهن : ۱۵% نیاز روزانه بدن.

  • زینک : ۱۳% نیاز روزانه بدن.

  • پتاسیم : ۹% نیاز روزانه بدن.

  • ویتامین های B1 , B6 B2 مجموعا : ۱۰% نیاز روزانه بدن.

  • دارای میزان کمی کلسیم و ویتامین  E , B3 نیز می باشد.

 

این میزان از کینوا حدود ۲۲۲ کالری، ۳۹ گرم کربوهیدرات  و ۴ گرم چربی دارد ، همچنین یک غذای بدون گلوتن به حساب می آید ، گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فراورده نهایی می‌گردد. بین۵ الی ۶ درصد مردم دنیا  بعلت ابتلا به بیماری سلیاک به گلوتن حساسیت دارند.

دانشمندان ناسا در تلاش هستند تا بتوانند گیاه کینوا را در فضا رشد دهند ، این بدین علت است که سرشار از مواد مغذی می باشد ، به آسانی قابل کشت می باشد.

۲- سرشار از پروتئین

اگرچه میزان پروتئین موجود در کینوا با پروتئین موجود در گوشت گاو برابری نمی کند اما کینوا به عنوان یک خوراکی که پایه گیاهی دارد میزان پروتئین قابل قبولی دارد . میزان پروتئین موجود در یک پیمانه از آن حدود ۸ گرم است  و دارای ۹ آمینو اسید ضروری می باشد . که برای یک دانه گیاهی میزان قابل توجهی است . مخصوصا برای کسانی که پیرو رژیم های بر پایه گیاهان هستند مثل رژیم گیاهخواری و وگان . این میزان کینوا ،  ۱۷ درصد پروتئین مورد نیاز بدن یک خانم بالغ را تامین می کند .

کینوا همچنین حاوی ۴۴۶ میلی گرم اسید آمینه L-lysive است که پنجاد درصد نیاز روزانه بدن انسان را به این اسید آمینه تامین می کند . این اسید آمینه برای بدن بسیار ضروری است و در جلوگیری از انواع سرطان ها و کاهش اضطراب و عصبانیت بسیار موثر است .

۳-منبع غنی از فیبر

یکی دیگر از خواص فوق العاده کینوا فیبر بالای آن است ، مطالعات نشان داده ۱۷ الی ۲۷ گرم فیبر در هر پیمانه کینوا وجود دارد که این مقدار فوق العاده زیاد است ، البته باید توجه کنید که به صورت پخته شده فیبر کمتری دارد . میزان فیبر محلول موجود در آن ۲ گرم به ازای هر ۱۰۰ گرم می باشد ، مطالعات زیادی نشان داده که فیبر محلول می تواند به کنترل قند خون شما کمک کند ، کلسترول بد خون را کاهش دهد و سطح سیری شما را افزایش می دهد تا دیرتر احساس گرسنگی بکنید.

فیبرها همانگونه که عنوان شد خطر ابتلا به بیماری هموروئید را نیز کاهش می‌دهند. به کاهش وزن و چربی سوزی نیز کمک بسزایی می‌نمایند. کینوا یکی از بزرگ‌ترین منابع فیبر در جهان است . پس با مصرف آن می‌توان از تمام این فواید بهره برد . همچنین مقدار فیبر زیادی که در آن وجود دارد ، مدت زمان طولانی تری شما را در مقایسه با برنج سفید سیر نگه می‌دارد. وجود مقدار زیاد فیبر در این دانه مغذی ، یکی از مهم‌ترین خواص این ماده شگفت انگیز شمرده می‌شود.

 

۴- سرشار از فلونوئید ها

خواص غذاها در  ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آنها نهفته است ، یکی از این مواد مفید فلونوئید نام دارند (یک نوع  آنتی اکسیدان گیاهی )  که آثار مخرب رادیکال های آزاد را از بین می برد ، تحقیقات نشان داده دو نوع فلاونوئید به نام های quercetin و kaempferol, در کینوا موجود است و در حقیقت این مقدار بیش از مقدار موجود در یک شاه توت می باشد ! این مولکول های حیاتی خواص مختلقی همچون خواص التهابی ، ضد سرطانی  ، ضد افسردگی دارند .

5- بدون گلوتن ویژه افرادی که به گلوتن حساسیت دارند

تحقیقات نشان داده از هر ۱۳۳ نفر در دنیا یک نفر به گلوتن حساسیت دارد و از مواد غذایی دارای گلوتن پرهیز می کند ، کینوا در  یک رژیم غذایی بدون گلوتن جایگزین مناسبی برای افرادی است که قصد استفاده از پاستا و نان های گلوتن دار را ندارند همچنین از نظر ارزش غذایی نیز به نسبت بقیه موارد دارای گلوتن از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است.

 

 

۶-شاخص گلیسمی پایینی دارد و قند خون شمارا کنترل می کند

شاخص گلیسمی یک غذا نشان می دهد که سرعت افزایش قند خون پس از مصرف آن غذا چه میزان است ، کاملا مشخص است که بعد از خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا شما زودتر احساس گرسنگی خواهید کرد و در نتیجه به سمت افزایش وزن می روید . همچنین با خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم نیز در افراد افزایش می یابد ، عدد شاخص گلیسمی کینوا ۵۳ می باشد و این میزان بسیار مناسب است .

 

۷- به کاهش وزن کمک می کند

مطالعات نشان داده این دانه به افزایش میزان سوخت و ساز بدن کمک می کند و این به علت فیبر و پروتئین بالای آن است و همچنین اجازه افزایش سریع قند خون در بدن را نمی دهد و شمارا طولاتی تر سیر نگه می دارد پس برای رسیدن به هدف کاهش وزن از این ماده پرخاصیت به جای برنج سفید استفاده کنید.

 

۸-کینوا غنی از منیزیم است

منیزیم در کاهش انقباض رگ‌های خونی نقش بسزایی دارد. همچنین منیزیم التهاب های بدن را برطرف نموده و در نتیجه افرادی که به میگرن مبتلا هستند را از شر حمله‌های میگرنی در امان نگاه می‌دارد.

 

۹- کینوا سرشار از منگنز می‌باشد

منگنز خواص آنتی اکسیدانی دارد. منگنز با وجود خواص آنتی اکسیدانی که داراست از گلبول‌های قرمز و سایر سلول‌های بدن در مقابل آسیب رادیکال‌‌های آزاد محافظت می‌نماید. این یکی از مهم‌ترین خواص کینوا است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
nazi gh